این رویداد خاتمه یافته است و اطلاعات موجود در این سایت صرفا جنبه آرشیو دارد
  • امروز : 24 تير ماه 1403

:: کاربردهای گیمیفیکیشن


گیمیفیکیشن در آموزش

 در سالیان اخیر بحث یادگیری الکترونیکی و آموزش مجازی از اهمیت زیادی برخوردار شده که بازی‌سازی می‌تواند نقش مهمی در این خصوص بازی کند. معمولا کارشناس آموزش این انتقاد را به روش‌های مرسوم یادگیری دارند که فاقد جذابیت لازم برای اشتیاق مخاطبان است. این در حالی است که با استفاده از تکنیک مذکور فرایند یادگیری همراه با لذت خواهد بود. به نحوی که آموزش برای افراد همانند بازی کردن خواهد بود و این موضوع سبب جذابیت و اشتیاق بیشتر آنها برای یادگیری می‌شود. بحثی که در سایر روش‌های سنتی آموزش چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد. به طور کل در این روش، آموزش در یک فضای غیررسمی و انعطاف‌پذیر صورت می‌گیرد. این موضوع باعث می‌شود تا بحث استرس در یادگیری که همواره یکی از دغدغه‌های دانش‌آموزان بوده، حذف شود. این مزایا در حالی است که یکی از بهترین کاربردهای روش مذکور در بحث یادگیری، کاهش هزینه‌ها است. در واقع می‌توان گفت که در بسیاری از موارد حتی فاقد هزینه خاصی خواهد بود. از تکنیک گیمیفیکیشن علاوه بر یادگیری دانش‌آموزان و دانشجویان می‌توان در بحث آموزش کارکنان سازمان و محیط کار نیز استفاده کرد.

گیمیفکیشن در حوزه‌ی خدمات شهری

افزایش روزافزون جمعیت علی الخصوص در کشورهای در حال توسعه که رشد سریع شهرنشینی را تجربه می کنند و با مشکلات عدیده ای مثل تامین زیرساخت ها، خدمات مختلف و ناهنجاری های اجتماعی و اقتصادی و مسائل مربوط به بافت فرسوده روبه رو هستند حکومت ها را با چالشی به نام مدیریت شهری مواجه کرده است که در ادبیات موضوع بسیار مورد توجه قرار گرفته است. از طرفی، از دیر باز با این واقعیت روبه رو شده ایم که تکنولوژی می تواند موجب تغییر در جوامع شود و با آثار منفی و مثبت آن در سده اخیرآشناییم. در این میان تاثیر دنیای مجازی و ارتباطات آسان و کم هزینه آن بر حوزه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به ویژه روابط و هنجارهای اجتماعی انکار ناشدنی ست. بازی های دیجیتالی امروزه تبدیل به یکی از پرکاربردترین رسانه ها شده و بر لایه های مختلف زندگی نفوذ کرده است و کاربردهایی غیر از سرگرمی از جمله استفاده از بازی برای آموزش و یادگیری برا ی آن رقم خورده است. آموزش هدایت فعالیت های جامعه در یک مسیر خاص و مشخص نمودن ارکان و نوع زیرساخت ها در یک شهر خاص و یا نقش و عملکردهای گروهی جهت دستیابی به هدف ویژه به عنوان مهارتی برای مدیران شهری به حساب میاید. هدف این تحقیق مطالعه و شناخت کلی مدیریت شهری و علی الخصوص بافت فرسوده به منظور ارائه راهکار مناسب در ساماندهی بافت فرسوده مبتنی بر بازی‌وارسازی با رویکرد مدیریت شهری در جهت بهبود زندگی شهری بوده است

گیمیفیکیشن در بازاریابی و فروش

حوزه بازاریابی و فروش اصلی‌ترین حوزه برای استفاده از قواعد بازی است. چرا که با استفاده از این مفهوم می‌توان با یک تیر چند نشان را زد. ابتدا آنکه با این کار می‌توان تا حد بسیار قابل‌توجهی وفادارسازی مشتریان را افزایش داد. بدین ترتیب امکان آنکه مشتریان یکبار دیگر از شرکت خرید کنند، افزایش پیدا خواهد کرد. در واقع با استفاده از گیمیفیکیشن در بازاریابی  می‌توان به مشتریان بیشتری دسترسی پیدا کرد. درگیری و تعامل آنها با یک محصول یا کسب‌وکار خاص باعث می‌شود تا اطلاعات ارزشمندی را در خصوص استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار بیان کنند. گیمیفیکشن در بازاریابی حتی می‌تواند بر روی رفتار مصرف‌کننده نیز تاثیر بسزایی بگذرد و او را از یک فرد گوشه‌گیر به یک فرد فعال تبدیل کند. این تغییر رفتار می‌تواند در خصوص چگونگی خرید نیز بر روی وی تاثیر بسزایی بگذارد.


گیمیفیکیشن در شبکه‌های اجتماعی

در چند وقت اخیر کاربرد گیمیفیکیشن در شبکه‌های اجتماعی بسیار مورد توجه مدیران بازاریابی دیجیتال قرار گرفته است. بارها این سوال برای کاربران پیش آمده که چرا صفحات برخی از افراد با وجود آنکه تفاوت زیادی به لحاظ محتوایی با پیج آنها ندارد، اما تعداد فالوورهای بیشتری دارند. قرار گرفتن پست‌ها در اکسپلورر اینستاگرام یکی از دلایلی است  که تاثیر زیادی در جذب فالوور دارد. در این میان موضوعی که تاثیر بسیار زیادی در وایرال شدن پست و قرار گرفتن در بخش اکسپلورر اینستاگرام دارد، بحث میزان مشارکت و درگیر شدن مخاطبان است.در اینجاست که کاربرد گیمیفیکیشن می‌تواند نقش بسیار زیادی در ایجاد تعامل با کاربران داشته باشد که در نهایت منجر به تقویت پیج و صفحه مورد نظر خواهد شد.

گیمیفیکیشن در سلامت و بهداشت

قطعا تصاویری از پله‌های پیانویی در شهرهای مختلفی از جمله ملبورن، استکهلم، میلان و استانبول دیده‌اید. این پله‌ها به منظور استفاده کمتر مردم از پله برقی و نوعی ورزش با پله برای مردم طراحی شده‌اند. با قدم گذاشتن روی هر یک از پله‌ها، صدای یکی از کلیدهای پیانو به گوش می‌رسد. این ایده برای مسافران هم بسیار جالب بود و افراد زیادی از آن استقبال کردند.

گیمیفیکیشن در بهبود محصول

برای بهبود محصول، ابتدا باید مجموعه‌ای از رفتارهای مشتریان در طول یک بازه‌ی  زمانی مشخص تهیه ‌شود. این اطلاعات بخشی از جریان داده‌های بزرگ هستند که شیوه‌های عملیاتی را بهبود بخشیده و فرصت‌های بازاریابی جدیدی را شناسایی کنند.



 



فرمت استاندارد طرح

فرمت مورد تایید جهت ارسال طرح

پوستر همایش

© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد .
طراحی و پیاده سازی شده توسط : همایش نگار ( ویرایش 10.0.5.1)